פתיחת עוסק פטור הינה כנראה הדרך האולטימטיבית למי שמעוניין לפתוח עסק עצמאי קטן או לעבוד כפרילנסר. כל זאת כאשר מדובר בעסק עם צפי הכנסות נמוך יחסית.
פתיחת עוסק פטור היא דרך מצוינת להתחיל לקבל הכנסות כעסק עצמאי או כפרילנסר, בעיקר כשההכנסות הצפויות (לפחות בעתיד הנראה לעין) נמוכות יחסית.
עוסק פטור הוא סטטוס עסקי הניתן על ידי מע"מ לבעלי עסקים שמחזור ההכנסות שלהם נמוך מתקרת ההכנסה השנתית (רשות המיסים מעדכנת בכל שנה את התקרה. נכון לשנת 2025 התקרה הינה 120,000 ₪ לשנה).
כלומר סה"כ ההכנסות של עוסק פטור אסור שיעבור את תקרת ההכנסות של 120,000 ₪ בשנה (ינואר 01- דצמבר 31).
בשונה ממעמד של עוסק מורשה, עוסק פטור, פטור מדיווח ותשלום מע"מ (מכאן מקור השם "עוסק פטור").
כלומר עוסק פטור אינו מפיק חשבוניות מס, אלא רק קבלות עם קבלת הכסף. מכאן שלעוסק הפטור אין התנהלות שוטפת מול מע"מ, מה שמפשט מאד את שיטת הדיווח שלו ומקטין בעלויות של רואה חשבון.
אם זאת חשוב לזכור כי הגדרת הפטור הינה מול מע"מ וכי אין פטור ממס הכנסה וביטוח לאומי.
כמו כן, חשוב להכיר כי על אף שאין צורך בדיווחים שוטפים למע"מ, עוסק פטור נאלץ לשמור את כל מסמכי
ההוצאות והעתקים מכלל הקבלות שהפיק ללקוחות כהכנסה לצורך הדיווח השנתי למס הכנסה. לכן המלצתנו הינה לעבוד עם רואה חשבון המאפשר עבודה עם אפליקציה אשר תאפשר לכם לשלוח את המסמכים באופן שוטף ולא לחכות לסוף השנה אם חשש מתמיד שמא שכחתם ואיבדתם מסמכים.
כעיקרון כל אזרח בגיר רשאי להירשם בתור עוסק פטור, בתנאי שמחזור ההכנסות השנתי הצפוי לא יעבור את תקרת ההכנסות המוגדרת.
יחד עם זאת, חשוב לדעת כי סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף, מגדיר רשימה מפורטת של מקצועות מסוימים שלא מאפשרים פתיחה של עוסק פטור ומחייבים פתיחת עוסק מורשה. בין המקצועות ברשימה: רופאים, יועצי מס, אדריכלים, רואי חשבון, מתווכים ושמאים, בעלי בית ספר לנהיגה, סוחרי רכב ועוד. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לפנות למשרדינו.
עוסק פטור הוא סטטוס עסקי הניתן על ידי מע"מ לבעלי עסקים שמחזור ההכנסות שלהם נמוך מתקרת ההכנסה השנתית (רשות המיסים מעדכנת בכל שנה את התקרה. נכון לשנת 2025 התקרה הינה 120,000 ₪ לשנה).
כלומר סה"כ ההכנסות של עוסק פטור אסור שיעבור את תקרת ההכנסות של 120,000 ₪ בשנה (ינואר 01- דצמבר 31).
בשונה ממעמד של עוסק מורשה, עוסק פטור, פטור מדיווח ותשלום מע"מ (מכאן מקור השם "עוסק פטור").
כלומר עוסק פטור אינו מפיק חשבוניות מס, אלא רק קבלות עם קבלת הכסף. מכאן שלעוסק הפטור אין התנהלות שוטפת מול מע"מ, מה שמפשט מאד את שיטת הדיווח שלו ומקטין בעלויות של רואה חשבון.
אם זאת חשוב לזכור כי הגדרת הפטור הינה מול מע"מ וכי אין פטור ממס הכנסה וביטוח לאומי.
כמו כן, חשוב להכיר כי על אף שאין צורך בדיווחים שוטפים למע"מ, עוסק פטור נאלץ לשמור את כל מסמכי
ההוצאות והעתקים מכלל הקבלות שהפיק ללקוחות כהכנסה לצורך הדיווח השנתי למס הכנסה. לכן המלצתנו הינה לעבוד עם רואה חשבון המאפשר עבודה עם אפליקציה אשר תאפשר לכם לשלוח את המסמכים באופן שוטף ולא לחכות לסוף השנה אם חשש מתמיד שמא שכחתם ואיבדתם מסמכים.
כעיקרון כל אזרח בגיר רשאי להירשם בתור עוסק פטור, בתנאי שמחזור ההכנסות השנתי הצפוי לא יעבור את תקרת ההכנסות המוגדרת.
יחד עם זאת, חשוב לדעת כי סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף, מגדיר רשימה מפורטת של מקצועות מסוימים שלא מאפשרים פתיחה של עוסק פטור ומחייבים פתיחת עוסק מורשה. בין המקצועות ברשימה: רופאים, יועצי מס, אדריכלים, רואי חשבון, מתווכים ושמאים, בעלי בית ספר לנהיגה, סוחרי רכב ועוד. לפרטים נוספים אתם מוזמנים לפנות למשרדינו.
כל שנצטרך הוא שתמלאו שאלון בהתאם להוראות, ואנחנו ניצור איתך קשר.
יתרון מסחרי – מכיוון שאתם לא משלמים מע"מ אתם יכולים להיות זולים בגובה המע"מ (18%) מעוסק מורשה
אין כמעט בירוקרטיה – אין צורך בדיווח שוטף למע"מ
חסכון בעלויות – עלויות רואה חשבון זולות יותר
תקרת הכנסות שנתית – התקרה מונעת ממכם לחשוב בגדול ולנסות להתפתח.
תדמית – לעוסק פטור תמיד נמוכה יותר מעוסק מורשה מכיוון שמקבל השירות יודע כי מדובר בעוסק ללא ניסיון רב ובעל מקצועיות פחותה (גם אם לא תמיד זה נכון).
מכיוון שאתם לא גובים מע"מ, עוסק פטור גם לא יכול לקזז מע"מ ששולם ולבקש החזרים בגינם.
מזל טוב! החלטתם לפתוח תיק עוסק פטור. אז מה עכשיו?
עקרונית אתם יכולים לפתוח תיק ברשויות בעצמכם, אך הדבר כרוך בהגעה לשלושה רשויות שונות (מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי). משרדנו ניסיון בפתיחת מאות תיקים של עוסקים פטורים והדבר נעשה בקלות ובאופן ממוחשב.
כל שנצטרך הוא שתמלאו את השאלון המצורף ותצרפו מספר מסמכים פשוטים בהתאם להוראות.
עלות פתיחת תיק – 500 ₪ באופן חד פעמי.
עלות שוטפת 200 ₪ לחודש + מע"מ. העלות כוללת:
לעוסק פטור אין חובה לנהל חשבון בנק נפרד לעסק.
לעוסק פטור אין חובה לנהל חשבון בנק נפרד לעסק.
יש לעדכן את רשויות המע"מ ברגע בוא עברתם את התקרה. ראשית מע"מ ישנה את הסיווג שלכם מעוסק פטור למורשה. הסיווג החדש ימשיך אתכם למשך השנתיים הקרובות. כלומר תדרשו להתחיל להפיק חשבוניות מס ולדווח באופן דו חודשי למע"מ.
בנוסף תדרשו לשלם מע"מ בגין הסכום בוא עברתם את התקרה. לדוגמא ההכנסות שלכם הינה 130,000 ₪. כלומר חרגתם מהתקרה לשנת 2025 ב-10,000 ₪. תדרשו לשלם מע"מ של 18% בגין העודף 10,000 (130,000-120,000) בסך של 1,525 ₪.
עוסק פטור אינו מפיק חשבוניות מס אלא קבלות. העוסק יפיק קבלה ברגע קבלת התשלום אשר יכול להיות במזומן, אשראי, העברה, שיק, BIT, PAYBOX או כל שיטת תשלום אחר. עוסק פטור מדווח על בסיס מזומן, כלומר ההכנסה תרשם לא ברגע שנתתם את השירות אלא אך ורק ברגע שקיבלתם תשלום!
הכנסות של עוסק פטור, יכללו רק את הקבלות של העסק. הכנסות ממקורות הכנסה אחרים כגון משכורות, שכירות וכו' לא קשורים לעניין הפטור.
שתי הערות חשובות:
עוסק פטור נדרש בשני דיווחים שנתיים:
משרדנו עובד עם האפליקציה המתקדמת בשוק מבית FINBOT ובכך אתם יכולים לישון בשקט שאתם לא שוכחים מסמכים וחוסכים במיסים.
עוסק פטור מפיק אך ורק קבלות ברגע קבלת התשלום. לא מופקות חשבוניות מס בגין הכנסות!
ההוצאות שמותרות לעוסק המורשה ולעוסק הפטור הן אותן הוצאות. לפרוט ההוצאות ראה מדריך באתר שלנו.
עקרונית התשובה הינה כן אבל יהיה עליך להמציא לפקיד השומה אישור על ניכוי מס במקור בעבור תשלום דמי השכירות מהמשכיר. לרוב מדובר בהכנסות פטורות בידי המשכיר עליהן אין תשלום מס הכנסה ועל כן המשכיר לא יוכל לספק את האישור הנ"ל. כמו כן, משכירים רבים לא יסכימו לכך שמהבית אותו הם משכירים ינוהל משרד/עסק מכיוון שהדבר יכול להשפיע על חישוב מס השבח שלהם במידה וירצו למכור את הבית.
השאלון כתוב בלשון זכר לשם הנוחות, אך מיועד לשני המינים.
בשנת 2025 נכנסה רפורמת עוסק זעיר – https://www.gov.il/he/pages/sa041124-1
עוסק שיבחר להיכנס לרפורמה יוגדר כעוסק זעיר (הגדרה למס הכנסה בלבד ולא קשורה להגדרת עוסק פטור שהינה הגדרה של מע"מ). הרפורמה מאפשרת להימנע מהצורך בשמירת מסמכים והכרה של 30% הוצאות מסך ההכנסות באופן אוטומטי. כמו כן, הרפורמה קובעת כי חלק מהעוסקים הפטורים לא ידרשו בדוח שנתי ואף יהיו פטורים מהצהרת הון שנדרשת בכל מספר שנים.
החסכון הינו כביכול בעלויות רואה החשבון ובהקלה בבירוקרטיה בכך שלא צריך לשמור מסמכים.
אבל
הרפורמה בעצם מנתקת אתכם מרואה החשבון ובכך אין לכם גורם מקצועי אשר מקשר ביניכם לרשויות. הדבר יכול לגרום נזק גדול מאד לעסקים. לדוגמא עוסק שיעבור את תקרת ההכנסות יתקל בבעיה לא פשוטה אשר יתקשה להתמודד עימה לבד. דוגמא נוספת הינה רישום דיווח שגוי של הרווח לביטוח לאומי אשר יכול לפגוע בגמלאות שונות. ובכלל ברפורמה בעצם אומרת לעוסק הפטור, אל תנהל דוח אמיתי ומדויק של העסק שלך ופשוט תבחר באופציה של הכרה של 30% הוצאות ללא קשר למה קורה באמת. אין שום עסק בעולם שיכול להתנהל באמת ללא הכרה אמיתית של התוצאות העסקיות שלו. איך תדעו אם אתם רווחים? איך תדעו אם בעסק מספיק חזק בכדי להעסיק עובד או להשקיע בעלויות פרסום.
משרד רואה חשבון עידן יעקובובסקי פועל בחדרה מאז 1994, מציע שירותי חשבונאות ומיסוי לשכירים, עצמאים, חברות, שותפויות ועמותות.
אנו מספקים מגוון רחב של שירותים מקצועיים בתחום המיסוי והחשבונאות, הכוללים ניהול ספרי חשבונות, חשבות שכר, ביצוע ביקורת על דוחות כספיים לחברות ועמותות, הגשת דוחות מס ליחידים ולעסקים, טיפול בהגשת בקשות להחזרי מס, ייעוץ ותכנון מס מותאם אישית, וכן טיפול בדוחות מס לעולים חדשים ותושבים חוזרים. בנוסף, אנו עוסקים בהגשת בקשות לקבלת תמריצים, הקלות ותמיכות מרשויות המדינה ובגילוי מרצון.
המשרד מחויב לספק ליווי אישי ושירות ברמה הגבוהה ביותר, עם ידע מקצועי מעודכן, הקפדה על פרטים ודיוק בכל השירותים בהם אנו עוסקים.
רחוב הלל יפה 15 חדרה , מיקוד 3820326