שוק הרכבים החשמליים משנה לשנה. אם בעבר הלא רחוק למעטי מעט היה רכב Tesla כיום ניתן למצוא בכבישי ישראל המוני רכבים מסוגים שונים כמו Tesla, BYD, Geely, ORA ועוד.
כאשר אנו בוחנים את עמדת רשויות המס להוצאות רכב חשמלי אנו צריכים להפריד הוצאות חד פעמיות כגון התקנת עמדת טעינה ובין הוצאות חשמל בגין טעינת הרכב אשר מחליפות בעצם את הוצאות הדלק.
התקנת עמדת טעינה:
- מס הכנסה מגדיר הקמה של עמדת טעינה, גם כאשר זו נעשית בבית פרטי או משותף ולא במקום העבודה, כהשקעה הונית (רכוש קבוע) אשר תרשם כהוצאה באמצעות מנגנון של הוצאות פחת. שיעור הפחת המקובל הינו 15%.
באם הרכב הינו בשימוש עסקי מלא יוכרו 100% מהוצאות הפחת, בעוד עם מדובר ברכב שמשמש גם לצרכים פרטיים יוכרו 45% בלבד מסך ההוצאות.
- מע"מ– תקנה 18 לתקנות מע"מ – קיזוז תשומות בגין הוצאות מעורבות מגדירה כי באם מדובר ברכב המשמש גם לצרכים פרטיים ניתן יהיה להתקזז על 67% ממע"מ התשומות בעוד אם מדובר בשימוש עסקי מלא ניתן יהיה לדרוש 100% מהוצאות המע"מ.
הוצאות חשמל:
הוצאות החשמל מחליפות במהותן את הוצאות הדלק והכללים בגינן זהים לכללי ההוצאות בהוצאות דלק.
- מס הכנסה יכיר ב-100% בשימוש עסקי ללא שימוש פרטי וב-45% במידה ויש שימוש מעורב (עסקי ופרטי).
- מע"מ יאשר החזר תשומות בשיעור מלא של 100% בשימוש עסקי ללא שימוש פרטי ו-67% במקרה של שימוש מעורב.